Companiile urmaresc nu doar sa creeze un produs bun, caruia sa ii dea un pret atractiv si sa il ofere clientilor, ci pun accent mai cu seama pe comunicarea cu clientii actuali, dar si cu cei potentiali, astfel incat depun eforturi de promovare specializate si indreptate spre consumatori foarte bine diferentiati.
Foarte multe companii adopta conceptul comunicarii integrate de marketing (CIM), a carui rol este de a construi o puternica identitate de brand pe piata, de a reuni si a intari toate imaginile si mesajele companiei. De asemenea, CIM inseamna ca toate mesajele comune, pozitionarile si identitatea companiei sunt coordonate in toate comunicarile de marketing intalnite. Ceea ce inseamna ca materialele de relatii publice transmit acelasi lucru ca si campania directa prin posta, iar reclamele au acelasi aspect si dau aceeasi impresie ca si website-ul” .
Totodata, comunicarea integrata de marketing are rolul de a integra si de a coordona diferite canale de comunicare cu scopul de a transmite un mesaj unitar si convingator atat despre organizatie, cat si despre produsele/serviciile sale. Aceste campanii de comunicare integrata de marketing pot fi privite ca o abordare holistica ce urmareste sa promoveze vanzarea si cumpararea intr-o economie digitala. Acest concept a condus la o explozie de media mai bine orientate, care se potrivesc mai bine strategiilor actuale. Pe langa canalele traditionale (ziare, reviste, TV, radio, outdoor, mailing, Relatii publice), sunt alocate bugete din ce in ce mai mari pentru mass-media noi (cataloage pe CD-uri, promotii prin cupoane pe web, floor-stickers, SEO, pay-per-click, programe de afiliere, bannere online, RSS-uri, etc.).
Conceptul de CIM sugereaza faptul ca o companie trebuie sa-si combine instrumentele de promovare a produselor cu mare grija, astfel incat acestea sa tinda catre un mix coordonat de promovare. Insa, adesea apare si intrebarea: Cum va putea determina fiecare companie care este mixul instrumentelor de promovare pe care trebuie sa il aleaga? Ei bine, trebuie sa mentionez faptul ca intrumentele de promovare au fiecare atat caracteristici cat si costuri specifice. In acest sens, fiecare companie trebuie sa inteleaga si sa identifice caracteristicile, in momentul in care selecteaza instrumentele pe care trebuie sa le foloseasca.
In cele ce urmeaza voi prezenta succint cele 4 instrumente majore de comunicare.
Publicitatea – printre principalele avantaje pe care publicitatea le are se numara impactul puternic asupra publicului larg, de pe arii geografice extinse care permite companiilor sa repete aceleasi mesaje de mai multe ori. Avand in vedere faptul ca reclamele sunt de natura publica, consumatorii au tendinta de a privi produsele carora li se face reclama, ca fiind sigure. Publicitatea este folosita pentru a forma imaginea unui produs pe o perioada indelungata, dar si pentru a determina cresterea vanzarilor.
Vanzarile directe – sunt considerate a fi cel mai eficient instrument mai cu seama atunci cand vorbim despre formarea preferintelor, convingerilor si a actiunile consumatorilor. Mai exact, vanzarile directe fac referire la interactiunea directa dintre doua sau mai multe persoane, astfel incat sa poata fi observate cu exactitate caracteristicile interlocutorului, cerintele si nevoile acestuia, pentru a putea adapta cu usurinta si rapiditate comportamentul si mesajele asupra acestuia.